Místo klasického hotelového personálu roboti

Místo klasického hotelového personálu roboti

Technologie jdou neuvěřitelnou rychlostí dopředu. Před třiceti lety si nikdo nedokázal ani představit, že telefon bude sloužit i k jiným věcem, než k telefonování. Zabudovaný fotoaparát s kamerou, připojení k internetu a další funkce byly v té době naprosté scifi. Stejně tak plně funkční a  dokonale naprogramovaní roboti. Slovo robot se používalo již v 17. století, ve významu otrocká práce poddaných. Ve významu, jak toto slovo používáme v současné době jej poprvé použil český spisovatel Karel Čapek v divadelní hře R.U.R. Slovo mu poradil jeho bratr Josef Čapek. Kdyby tomu tak nebylo, možná by se dnešním robotům říkali laboři.
V té době neměl ani tušení, že se jeho představy stanou skutečností a dokonce to ani netrvalo dlouho. Dokonce došlo k otevření prvního hotelu, kde hosty obsluhují roboti. Přistoupíte k hotelové recepci a před vámi stoji velice sympatická recepční, doširoka se usmívá, mrká dlouhými řasami a oblečenou má dokonale bílou uniformu. Člověk, který má více dioptrií tohoto robota nerozezná od člověka. Komunikace s recepční je zatím obtížnější. Funguje na stejném principu jako roboti v kontaktních centrech. Robot vám sdělí určitě varianty a vy zmáčknete to číslo, které náleží dané varianty. Myslím si, že je všem naprosto jasné, v jaké zemi se tento hotel nachází, ano je to Japonsko.
Hned vedle již zmíněné krásné recepční, sedí u sousedního pultu robotický dinosaurus a francouzský robot Nao. Zdaleka se nejedná o hotel budoucnosti, komunikace je s nimi opravdu náročnější. Robot Nao zajišťuje na recepci originální přivítání a podává zákazníkům prvotní informace, jako například v kolik hodin se podává snídaně. Autor myšlenky přiznává, že to je zatím poněkud primitivní, ale jedná se zatím o první etapu. Hlavním cílem je sledovat reakce hostů a  zjistit, co bude nutné zdokonalit.

Robot místo vypínačů

Recepční však nejsou jediným robotovým hotelovým personálem. Zákazníci mohou také ocenit robotického nosiče zavazadel, který vám odnese kufry do jednoho ze 72 pokojů. Zhasíná a rozsvěcuje světla malý robot s dětskými rysy, který se jmenuje Tuly, v hotelu totiž nejsou vypínače. Tuly také dokáže odpovídat zákazníkům na základní otázky týkající se například počasí.
V šatně u vstupu je místo klasické paní šatnářky mechanická paže. Do připravených regálků pak ukládá předměty, které mu hosté svěří. Ředitel hotelu ujišťuje, že se nejedná jen o další atrakci v zábavním parku, ale chce v hotelu především předvádět nejrůznější roboty vybavené novými dovednostmi. Ti jsou využíváni i z toho důvodu, že roboti nevyžadují mzdu, dají se využívat 24 hodin denně, všech sedm dní v týdnu. Bez lidského faktoru se však hotel neobejde. Co se zatím vývojářům nedaří je naučit stlát robota postel. Rovněž také bezpečnostní kamery sleduje člověk z masa a kostí. Dohlíží na to, aby nedošlo k nějakému incidentu a nebo aby zákazník nedostal nápad si robota odnést domů.