Dokážete si představit v Praze metro bez řidiče?

Dokážete si představit v Praze metro bez řidiče?

Metro je v České republice pouze v hlavním městě Praze. Tak se setkává s obrovským úspěchem a po letech fungování metra si občané hlavního města ani nedokáží představit život bez něj. Metro je snad v každém metropolitním městě. Ulehčuje přemísťování obyvatel a zrychluje dopravu na pozemních komunikacích. Neexistuje ve městě rychlejší prostředek, kterým se v dopravní špičce přemístit z bodu A do bodu B a to bez časové ztráty.

Metro bez řidiče

V roce 2022 by se měla v Praze objevit nová linka D. Na této nové trase metra by mely jezdit vlaky bez řidiče. Jako první se bude stavě část z Pankráce do stanice Depo Písnice. Tato část trasy by měla být dokončena již v roce 2022. Důležité pro projekt je, že Praha bude moci čerpat na výstavbu dotace z evropských fondů. Náklady totiž budou v desítkách miliard korun. V nynější době, je vše v plenkách. Dopravní podnik města Prahy tak teprve řeší výkup pozemků, na kterých by měla být nová trať provozována.
V původním plánu však bylo, že bude postaveno metro s jezdícím strojvůdcem. Tento návrh byl schválen tehdejším primátorem. Nyní je vše jinak  a tzv. bezobslužné metro bude s největší pravděpodobností realitou. Proč padlo toto rozhodnutí? Důvodem je, že z počátku budou náklady na výstavbu vyšší než v případě první varianty. Nižší však budou následné provozní náklady. Generální ředitel Dopravního podniku města Prahy Jaroslav Ďuriš řekl: “Vrátili jsme se k původním plánům na bezobslužný provoz, tohle je ten správný směr, kterým chceme stavbu vést. Půjde o mírné zdražení v rámci stavební části, ale o dlouhodobě levnější a především bezpečnější provoz.”
V další části projektu je naplánováno, že trasa D povede z Pankráce dále do centra. Celkové náklady včetně odkupu pozemků překročí 50 miliard korun. Podle projektantů se začne stavět za tři roky a práce potrvají kolem pěti až šesti let.

Jak je to s metrem v Brně

Druhé největší město v České republice zatím tento komfort nemá. Ze severního konce na jižní za pár minut, to je sen Brňáků, jehož se ještě nějakou dobu nedočkají. V tomto roce měla již začít výstavba, ale termín se posouvá na rok 2030. Město v současné době bojuje za to, aby se vůbec začalo ministerstvo dopravy zajímat o brněnské metro. Tato stavba by však neznamenala pokrok pouze pro Brno, ale také ji využijí lidé z okolí, má regionální význam. Za předpokladu, že se bude nové hlavní vlakové nádraží stavět v odsunuté poloze, nebude bez diametru možné zajistit jeho dopravní obslužnost. Důležité proto je, aby se tyto dva projekty stavěly současně. Brňané už jsou však k tomuto projektu skeptičtí. Metro a přesun hlavního nádraží jim byl slibová tolikrát, že tento další “výkřik do tmy” neberou na zřetel a pouze se usmívají.